Friday, October 15, 2010

Friday

Salam :)

Bangun dengan senyum hari ni sebab hari jumaat. Weekend. Plak tu dear sista is home. Meriah la sikit rumah. Hmm.

Ni adalah tips2 untuk orang yang akan mula kerja dari pandangan saya :

Environment - Ramai makcik2 pakcik2 atau orang sebaya. Topik perbualan sangat berbeza. Kalau environment yang best, datang kerja akan jadi satu escape. Kalau tak best, it will be a long day.
Skop kerja - Kalau buat benda yang kita belajar, it makes you think. Kalau benda yang sama hari2, it makes you slow.
Office hours - Kalau dekat government, sure2 akan balik at 430/5/530. Kalau kat private, atas kerja dah siap.
Motivation - sama ada gaji yang besar, ada pempuan cun/ laki hensem, ada bos yang baik, atau ada kawan baik.

All in all, bagi saya masih ada peluang untuk saya bekerja di bidang saya sendiri. Cuma mencari the place and the time. It doesnot have to be perfect, it just have to make me happy.

Saya dah biasa mendengar kata-kata semangat dari kawan2 semasa saya sendiri masih mencari sebuah tempat untuk menjalankan amanah sebagai seorang yang bekerja, tapi bagi saya sesuatu itu kalau rezeki kita, pasti lambat cepat akan dapat. Tapi kalau dah ditentukan Dia yang tempat itu bukan untuk kita, harus diterima. Dia lebih tahu rezeki kita di mana, cuma yang paling penting adalah berusaha.

Regards, Qila

No comments:

Post a Comment

So, tell me what you think.