Tuesday, March 30, 2010

Of thoughts

Salam. :|

Baru balik dari lab. Hmm tersalah ingat hari. Dah konfius jam kelas walau nak habis sem dah. It was funny. At first. Td tak sempat nk lunch. Lapar, tapi.. Takpelah, diet untuk hari ni. There's always a bright side of everything. Always. Kalau lapar sangat pun turun la pergi cafe, bukan jauh sgt kan. Teringin makan kat Anjung Keli lagi, tapi hari ni tak de rezeki. Lepas2 ni maybe. Umur panjang sure boleh makan lagi kan? Lagipun Alhamdulillah makan breakfast tadi. Alas perut.

Hmm. apa nak buat kalau kita rasa yang kita fikir adalah what's best for someone, and kalau kita paksa, marah, push atau something2, kita tau untuk kebaikan and kita sanggup kena marah, kena cop sebagai orang jahat, sebab kita rasa that person akan sedar sooner or later apa yang kita buat bukan utk susahkan dia, bukan untuk dajalkan dia, bukan untuk cari gaduh tapi untuk kebaikan dia. Macam mana nak cakap? Kadang2 rasa buat macam ni tak efektif, sebab ni bukan drama, bukan ada orang akan dengar apa yang kita cakap dalam hati dan tolong sampaikan kat orang tersebut and lepas tu orang tu sedar yang niat kita baik and it ends happily ever after. Tak. Ni bukan drama. So kalau ni bukan drama, u just have to face the consequences la, apa yang kau buat akan jadi punca gaduh dan salah faham. Dan selagi kau tak cakap niat murni kau yang mula2 kau nak sorok, tapi terpaksa bagitahu last2, that other person takkan faham, and benda takkan selesai. Pesanan penaja sekali lagi, Qila, ni bukan drama.

So what's a person like me to do when benda ni jadi? Jom tgk checklist:
  1. Dah cuba clearkan keadaan? Check.
  2. Dah cuba bagi alasan kenapa buat macam tu? Check.
  3. Dah pulihkan keadaan? Not yet.
Maybe I shouldn't think too much about others. Tapi tak boleh. That's not me. Tak guna kalau nak buat jahat, nak jadi orang lain kalau hati tak senang, conscience sentiasa dalam kepala. What's the use? Jadi diri sendiri sudah. Kan?

Regards, Qila

No comments:

Post a Comment

So, tell me what you think.